Butiksbestämmelser
§ 1. Definitioner
- Reglerna – dessa Regler (Allmänna villkor) som fastställer villkoren för avtal om distansförsäljning via Internetbutiken, villkoren för fullgörande av dessa avtal, parternas rättigheter och skyldigheter samt reklamationsförfarande. I den mån tjänster tillhandahålls elektroniskt, gäller Reglerna i tillämpliga delar även som den föreskrivna regleringen enligt artikel 8 i lagen om elektroniska tjänster.
- Kund – en fysisk person med full rättslig handlingsförmåga, en juridisk person eller en organisatorisk enhet utan juridisk personlighet som enligt lag har rättskapacitet och som ingår ett distansköp med Säljaren.
- Konsument – en fysisk person som ingår en rättshandling med ett företag som inte är direkt kopplad till hans eller hennes yrkesmässiga eller ekonomiska verksamhet.
- Enskild näringsidkare – en fysisk person som ingår ett distansköp som direkt är kopplat till hans eller hennes ekonomiska verksamhet, i fall där avtalets innehåll visar att handlingen inte har yrkeskaraktär för den person som avses (t.ex. enligt CEIDG/Central företagsregister).
- Näringsidkare – en fysisk eller juridisk person eller en organisatorisk enhet utan juridisk personlighet som enligt lag har rättskapacitet och som bedriver ekonomisk eller yrkesmässig verksamhet i eget namn.
- Säljaren:
Teresa Konopka "CONTESSA" ZAKŁAD KRAWIECKI, GOLD HOTEL,
tel. + 48 660 473 269,
sklep@andrzejkonopka.pl,
VAT-nr (NIP) PL7351001201,
REGON 490236540. - Säljarens säte / adress:
Ratułów 54 A,
34-407 Ratułów. - Internetbutik – den webbplats som drivs av Säljaren och är tillgänglig under adressen: https://andrzejkonopka.se, via vilken Kunden kan få information om en Vara och dess tillgänglighet samt köpa Vara eller beställa en tjänst.
- Avtal om distansförsäljning – avtal om köp av Vara / leverans av Digital tjänst eller Digitalt innehåll (om tillämpligt) ingånget via Internetbutiken.
- Vara – en lös sak som Kunden kan köpa i Internetbutiken.
- Digital tjänst – en tjänst som tillåter Konsumenten att:
- skapa, bearbeta, lagra eller få åtkomst till data i digital form;
- delat nyttjande av digital data som laddats upp eller skapats av Konsumenten eller andra användare av tjänsten;
- andra former av interaktion via data.
- Digitalt innehåll – data som skapats och levererats i digital form.
- Butikens integritetspolicy och cookie-policy – dokument som beskriver detaljerade principer för behandling av personuppgifter och användning av cookies. Integritetspolicyn och cookie-policyn utgör Bilaga nr 3 till Reglerna och är tillgänglig på: https://andrzejkonopka.se/swe-privacy-and-cookie-notice.html.
- Beständigt medium – ett material eller verktyg som tillåter Kunden eller Säljaren att lagra information riktad personligen till dem på ett sätt som gör informationen åtkomlig i framtiden under en tid som är lämplig för det ändamål informationen tjänar och som tillåter reproduktion av den lagrade informationen i oförändrat skick; exempelvis e-post.
- Elektronisk beställningsformulär – den elektroniska procedur som Säljaren tillhandahåller Kunden för att göra en beställning.
- Elektronisk återropsblankett – elektronisk procedur för returer som tillhandahålls av Säljaren; tillgänglig på: https://andrzejkonopka.se/returns-open.php.
- Elektronisk reklamationsblankett – elektronisk procedur för reklamationer; tillgänglig på: https://andrzejkonopka.se/rma-open.php.
- Orderbekräftelse / avgivande av beställning – bekräftelse av beställningen genom att Kunden klickar på knappen "", vilket betraktas som Kundens bindande viljeförklaring att ingå Avtalet om distansförsäljning med Säljaren.
- Konto – uppsättning uppgifter lagrade i Internetbutiken och i Säljarens IT-system avseende en viss Kund och dennes beställningar och avtal, som Kunden kan använda för att lägga beställningar, ändra eller annullera dem vid behov och ingå Avtal om distansförsäljning.
- Bedömning av orderhantering eller bedömning av specifika varor – subjektiva uttalanden och betyg i form av stjärnor från 1 till 5.
- Prenumerationsbeställning – en automatiskt skapad beställning inom ramen för en Prenumeration.
- Prenumeration – en elektronisk tjänst som tillåter automatiskt skapande av Prenumerationsbeställningar av angivna Varor med den frekvens som Kunden valt, utan behov av att lägga separata beställningar tills Prenumerationen avslutas.
- Periodiska betalningar – betalningar som hanteras genom IdoPay-betaltjänsten och genomförs automatiskt i angivna cykler för att täcka Prenumerationsbeställningar baserat på Kundens godkännande vid start av Prenumerationen (ständig betalningsorder från kortinnehavaren).
- Betalningsoperatör – IdoPayments sp. z o.o. med säte al. Piastów 30, 71-064 Szczecin, registrerad i handelsregistret under nr 0000859711, VAT-nr 8522666251, REGON 387039893, med aktiekapital 800 000,00 PLN. Adress för delgivning: al. Piastów 30, 71-064 Szczecin; benämns även ”IdoPayments” och är en nationell betalningsinstitution i enlighet med lagen om betaltjänster.
- Kort – ett betalkort utfärdat i ramen för Visa eller Mastercard-systemen, godkänt enligt dessa system för att genomföra transaktioner utan fysisk närvaro.
- Snabba köpalternativ – köp med funktioner som Google Pay, Apple Pay eller Express Checkout som möjliggör slutförande med ett klick i varukortets vy.
- Försäljningsdokument – kvitto, moms-faktura eller elektroniskt kvitto (e-kvitto eller e-faktura) i PDF-format som skickas till Kundens e-postadress.
§ 2. Allmänna bestämmelser
- Typer och omfattning av elektroniska tjänster som tillhandahålls:
- ingående av Avtal om distansförsäljning online – avseende Varor som säljs i Internetbutiken,
- regler för registrering och användning av Konto i Internetbutiken,
- publicering av omdömen, kommentarer och betyg – Kunden kan lämna en recension eller kommentar om sin beställning,
- skickande av e-postmeddelanden där Säljaren bekräftar mottagandet av beställning, eventuell betalningsmottagning eller mottagande av beställning för genomförande.
- Användning av Internetbutiken förutsätter att Kundens IT-system uppfyller följande minimikrav:
- en modern webbläsare i aktuell version, t.ex.:
- Firefox
- Chrome
- Microsoft Edge
- program för att öppna PDF-filer.
- en modern webbläsare i aktuell version, t.ex.:
- Innehållet i Internetbutiken, inklusive varubeskrivningar och priser, utgör en inbjudan att ingå avtal enligt artikel 71 i civilrätten.
- Säljaren gör Reglerna och bilagor tillgängliga via en länk på startsidan före, under och efter ingående av ett Avtal om distansförsäljning. Kunden kan ladda ned och skriva ut dem.
- För att garantera säkra kommunikationer och datasäkerhet i samband med de tillhandahållna tjänsterna vidtar Internetbutiken tekniska och organisatoriska åtgärder i linje med den levererade tjänstens säkerhetsnivå, särskilt för att förhindra obehörig förvärv eller ändring av personuppgifter som överförs via Internet.
§ 3. Beställningar
- Beställning i Internetbutiken kan göras via Konto eller genom att välja köp utan registrering; i det senare fallet skapas ett internt (tekniskt) konto som möjliggör för Säljaren att lagra beställningsrelaterade uppgifter och på basis av det kan Kunden skapa ett Konto. Det interna kontot upprätthålls tills uppgifterna raderas, kontot spärras eller lagringstiden enligt tillämplig lag löper ut.
- Köp görs genom att fylla i det Elektroniska beställningsformuläret på Internetbutiken eller genom att välja snabba köpalternativ. I Elektroniska beställningsformuläret väljs Varor genom att lägga dem i varukorgen. Formuläret anger bl.a. vilka Varor, till vilket pris och i vilken kvantitet Kunden vill beställa samt leveransadress. Kunden vidtar nödvändiga tekniska åtgärder enligt formulärets anvisningar.
- Efter att Kunden angivit alla nödvändiga uppgifter visas en sammanställning av beställningen. Sammanställningen innehåller uppgifter om: Säljarens identifiering, beställningens innehåll, enhets- och totalpris inklusive leveranskostnader samt eventuella andra avgifter, vald betalningsmetod, leveranssätt, leveranstid och kostnad.
- Om avtalet avser leverans av Digitalt innehåll eller Digital tjänst som inte levereras på ett materiellt medium eller tjänster som tillhandahålls elektroniskt från distans, måste Konsumenten i ett separat kryssruta (obligatoriskt för att göra beställningen) på det Elektroniska beställningsformuläret ge följande samtycke: "Jag samtycker till leverans av digitalt innehåll som inte är på ett materiellt medium eller till påbörjandet av tjänsten innan 14-dagarsfristen för ångerrätt löpt ut och jag accepterar förlust av ångerrätten." Säljaren bekräftar mottagandet av detta samtycke via e-post.
- För att lägga beställningen måste Kunden i det Elektroniska beställningsformuläret ange obligatoriska personuppgifter, godkänna Reglerna och skicka beställningen genom att klicka på knappen "".
- Avsändandet av det Elektroniska beställningsformuläret av Kunden utgör en bindande viljeförklaring att ingå Avtal om distansförsäljning enligt dessa Regler.
- Avtalet om distansförsäljning anses ingånget i det ögonblick Säljaren mottagit det Elektroniska beställningsformuläret; detta bekräftas genom att Kunden får en bekräftelsevisning med beställningsnummer.
- Efter avtalets ingående får Kunden en e-postbekräftelse som innehåller: bekräftelse av mottagen beställning, slutlig sammanställning av beställningens villkor samt allmänna villkor för avtalet (Reglerna med Bilaga 1 och 2), Säljarens uppgifter, uppgifter om säljarens ansvar för tjänstens kvalitet, eftermarknadstjänster och information om ångerrättens tillämpning. Instruktioner om hur man utövar ångerrätten finns i Bilaga 1.
- Innan Säljaren påbörjar fullgörandet av beställningen:
- Kunden kan ändra sin beställning via den tekniska lösning som tillhandahålls i det Elektroniska beställningsformuläret genom att gå igenom beställningsprocessen på nytt. En ändring sker genom att lägga en ny beställning som ersätter den tidigare. Betalning som redan gjorts räknas till den nya beställningen; vid överbetalning återbetalas beloppet till det konto som användes vid betalningen.
- Kunden kan avboka sin beställning genom att välja alternativet ”avbryt beställning” på sidan för det Elektroniska beställningsformuläret.
- Om Kunden avbryter beställningen återbetalar Säljaren mottagen betalning inom 3 arbetsdagar. Återbetalningen görs med samma betalningssätt som Kunden använde.
- Leveranstid för en Beställning är 1 till 10 arbetsdagar räknat från avtalets ingående.
§ 4. Betalning
- Internetbutiken erbjuder möjligheten att betala i formen förskottsbetalning, mot postförskott (betalning till konto efter leverans). Kredit (försenad betalning) kan erbjudas i individuella fall överenskomna med Säljaren.
- Betalningar för varor kan göras med de metoder som väljs vid beställningen i det Elektroniska beställningsformuläret.
- För närvarande tillgängliga förskottsbetalningsmetoder i Internetbutiken finns på: https://andrzejkonopka.se/swe-payments.html.
- Efter köp utfärdar Säljaren ett lämpligt Försäljningsdokument.
§ 5. Leverans
- I det Elektroniska beställningsformuläret väljer Kunden leveranssätt genom att markera sitt val.
- Om Kunden inte tar emot Varan och Varan returneras till Säljaren kan Säljaren frånträda köpeavtalet efter att ha först kontaktat Kunden via e-postadressen angiven i beställningsprocessen och uppmanat denne att fullfölja avtalet. Återkallande av avtalet meddelas Kunden via e-post.
- I den situation som avses i punkt 2 ska Säljaren omedelbart återbetala Kunden mottagen betalning för den köpta Varan.
- För närvarande tillgängliga leveranssätt i Internetbutiken finns på: https://andrzejkonopka.se/swe-delivery.html.
§ 6. Ångerrätt – elektronisk returblankett
- En Konsument som ingått ett Avtal om distansförsäljning kan inom 14 dagar från avtalets ingående återkalla detta utan att ange skäl. Vid ångerrätt anses avtalet som inte ingånget.
- Ångerrätten enligt paragraferna 6 och 7 tillkommer även en Enskild näringsidkare. När paragraferna 6 och 7 hänvisar till Konsument, avses också Enskild näringsidkare.
- Vid utövande av ångerrätt svarar Konsumenten endast för direkta kostnader för retur av Varan.
- Konsumentens uttalande måste klart uttrycka hans eller hennes vilja att ångra avtalet. Konsumenten kan bland annat:
- använda den elektroniska returblanketten på Internetbutikens webbplats: https://andrzejkonopka.se/returns-open.php;
- återkalla avtalet genom att använda ångerblanketten som utgör Bilaga nr 2 och skicka den till Säljarens säte;
- Säljaren bekräftar omedelbart mottagandet av uttalandet om ångerrätt på ett beständigt medium när det lämnats enligt punkterna ovan.
- För att hålla ångerfristen krävs endast att uttalandet skickas innan fristen löpt ut.
- Ångerfristen börjar löpa:
- för avtal där Säljaren ska överlämna en sak och överför dess äganderätt – från den tidpunkt då Konsumenten eller den tredje part som denne angett (inte transportören) tar emot Varan; i de fall avtal:
- omfattar flera varor som levereras separat, per parti eller i delar – från tidpunkten då den sista varan, partiet eller delen tagits i besittning;
- avser regelbunden leverans av varor under en viss tid – från tidpunkten då den första varan tagits i besittning;
- för andra avtal – från avtalsdagen.
- för avtal där Säljaren ska överlämna en sak och överför dess äganderätt – från den tidpunkt då Konsumenten eller den tredje part som denne angett (inte transportören) tar emot Varan; i de fall avtal:
- Ångerblanketten (Bilaga nr 2) samt information om utövande av ångerrätten (Bilaga nr 1) tillhandahålls i elektronisk form.
- Vid ånger av avtal om leverans av Digitalt innehåll eller Digital tjänst kan Säljaren förhindra fortsatt användning av innehållet/tjänsten, särskilt genom att blockera Konsumentens tillgång.
- Vid ånger av avtal om leverans av Digitalt innehåll eller Digital tjänst måste Konsumenten omedelbart upphöra att använda och vidarebefordra innehållet/tjänsten till tredje part.
- Ångerrätten gäller inte för avtal uppräknade i art. 38 i Konsumenträttslagen (30.05.2014), bl.a.:
- tjänster där Konsumenten uttryckligen samtyckt till att tjänsten börjar och informerats om att han förlorar ångerrätten efter fullgörande;
- avtal där priset beror på svängningar på den finansiella marknaden som ligger utanför näringsidkarens kontroll;
- varor tillverkade enligt Konsumentens specifikation eller uppfyller hans/hennes särskilda behov;
- varor i förseglade förpackningar som inte kan returneras av hygien- eller hälsoskäl om förseglingen är brutet;
- ljud- eller bildinspelningar eller programvara i förseglade förpackningar om förseglingsskyddet brutits;
- leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett materiellt medium om Konsumenten samtyckt till leverans innan ångerfristen och informerats om att han förlorar ångerrätten;
- varor som fördärvas snabbt eller har kort hållbarhet eller som efter leverans blir oupplösligt förenade med andra varor;
- tidningar, tidskrifter eller periodika, med undantag för prenumerationer;
- auktioner på offentlig auktion;
- tjänster avseende boende utöver bostad, transport av varor, biluthyrning, catering eller fritids- och evenemangstjänster om datum för tjänsten anges i avtalet;
- avtal om alkoholhaltiga drycker vars pris avtalats vid köpet och leverans först kan ske efter 30 dagar och vars värde beror på marknadsfluktuationer utanför näringsidkarens kontroll;
§ 7. Konsekvenser av ångerrätt
- Säljaren återbetalar inom 14 dagar från dagen då han mottagit deklarationen om ångerrätt från Konsumenten alla betalningar inklusive leveranskostnader motsvarande det billigaste normala leveranssätt Säljaren erbjuder.
- Återbetalningen sker med samma betalningsmetod som Konsumenten använde.
- Om Konsumenten använt den elektroniska returblanketten kommer ersättningarna att återbetalas till det bankkonto som angetts.
- Om Säljaren inte erbjöd hämtningsservice kan återbetalningen hållas tillbaka tills Varan mottagits tillbaka eller tills bevis på att varan skickats framvisats, beroende på vilket som inträffar först.
- Säljaren kan erbjuda att själv hämta tillbaka varan från Konsumenten. Om Säljaren inte erbjudit sådan hämtning ska Konsumenten returnera varan (eller lämna den till Säljarens ombud) utan dröjsmål, dock senast 14 dagar från den dag då Konsumenten meddelade ångerrätten. För att hålla tidsfristen räcker det att skicka varan innan fristen löper ut. Varan returneras till Säljarens säte. Konsumenten kan använda Smile.pl för returer.
- Konsumenten ansvarar för värdeminskning som orsakats av ett användande som går utöver vad som krävs för att fastställa varans art, egenskaper och funktion.
- Konsumenten kan ej ångra köpet om det rör Digitalt innehåll eller Digital tjänst som levererats mot betalning och brist i överensstämmelsen är obetydlig.
- Säljaren kan kräva återlämnande av ett materiellt medium på vilket digitalt innehåll levererats inom 14 dagar från mottagande av Konsumentens ångerdeklaration. Konsumenten returnerar mediet omedelbart och på Säljarens bekostnad.
- Säljaren återbetalar endast den del av priset som motsvarar det Digitala innehåll eller den Digitala tjänst som inte motsvarade avtalet samt den del som inte längre behöver levereras på grund av ångret.
§ 8. Reklamation
- Reklamation av fel på Vara eller bristande överensstämmelse med Avtalet om distansförsäljning kan lämnas:
- via Elektronisk reklamationsblankett;
- skriftligen till Säljarens säte eller via e-post till sklep@andrzejkonopka.pl.
- I reklamationen ska felet anges, krav gentemot Säljaren specificeras och – om möjligt – bevis för felet och inköpsbevis bifogas. Säljaren skall svara inom 14 dagar från mottagandet av reklamationen; om inget svar lämnas inom denna tid anses reklamationen godkänd. Svar skickas skriftligen eller på annat beständigt medium.
- Stegen för att lämna en reklamation, inklusive hur varan ska skickas till Säljaren, framgår av det elektroniska reklamationsformuläret.
- Vid godkänd reklamation står Säljaren för kostnader för byte eller reparation, inklusive fraktkostnader i samband med reklamationen.
- Säljaren ansvarar gentemot Konsumenten och Enskild näringsidkare för bristande överensstämmelse enligt lagen om Konsumenträtt (30.05.2014).
- Säljaren är ansvarig för brist som fanns vid leverans och som upptäcks inom två år från leverans, såvida inte en längre hållbarhetstid angivits av Säljaren.
- Säljaren genomför reparation eller utbyte inom 14 dagar från dagen reklamationen godkänns. Kostnader för reparation/byte, inklusive porto, transport, arbetskostnad och material, bärs av Säljaren.
- Konsumenten ställer varan tillgänglig för reparation eller utbyte. Säljaren hämtar varan på egen bekostnad.
- Säljaren är skyldigt att leverera varor utan defekter och är ansvarig gentemot Näringsidkare enligt civilrätten.
- Leverans av Digitalt innehåll eller Digital tjänst till Konsument eller Enskild näringsidkare sker enligt reglerna i lagen om Konsumenträtt.
- Digitalt innehåll anses levererat när innehållet eller medlet för att få åtkomst eller ladda ner det har ställts till Konsumentens förfogande eller till den fysiska/virtuella enhet Konsumenten valt eller fått åtkomst.
- En Digital tjänst anses levererad när Konsumenten eller den valda enheten fått åtkomst till tjänsten.
- Säljaren ska åtgärda brist i Digitalt innehåll eller Digital tjänst inom 21 dagar från mottagande av information om bristen och utan onödiga olägenheter för Konsumenten; kostnader för detta bärs av Säljaren.
§ 9. Omdömen
- Omdömen om orderhanteringen eller om en Vara kan lämnas i Internetbutiken via gränssnittet vid Varan eller genom en länk i e-postmeddelandet. Inlämnande av omdömen är frivilligt och kostnadsfritt. Per beställning kan Kunden lämna endast ett omdöme.
- Kunden kan i omdömet ange stjärnbetyg (1–5) samt en text med max 65535 tecken.
- Omdömen lagras och visas offentligt på butikens webbplats samt på sidorna https://zaufaneopinie.smile.pl och https://trustedreviews.smile.pl.
- Säljaren verifierar omdömen via den e-postadress som användes i inköpsprocessen. Ett omdöme som lämnas från e-postadressen som användes vid köpet markeras som "köpt bekräftat omdöme". Andra omdömen markeras som "obekräftat omdöme".
- Säljaren kan publicera omdömen från andra egna webbutiker.
- Säljaren ändrar inte omdömen i innehåll eller stjärnbetyg.
- Kunden ansvarar ensam för sitt omdömes innehåll. Säljaren förbehåller sig rätten att ta bort omdömen i enlighet med lag och dessa Regler.
- Det är förbjudet att publicera innehåll som är falskt, vilseledande, vulgärt, aggressivt, förolämpande eller uppenbart strider mot god sed. Innehåll som bryter mot tredje parts rättigheter eller utgör otillbörlig konkurrens är även förbjudet.
- Kunden förbinder sig att inte posta innehåll som innehåller länkar till externa sajter med reklaminnehåll eller som publicerar tredje parts personuppgifter.
- På uttrycklig begäran från Kunden kan ett omdömes text döljas för andra användare, men det stjärnbetyg som lämnats räknas fortfarande in i butikens och varans genomsnittsbetyg.
§ 10. Immateriella rättigheter
- Kunden intygar att inga upphovsrättsliga eller besläktade rättigheter tillkommer denne beträffande omdömen och uttalanden som denne publicerar, förutom rätten att nyttja Internetbutiken enligt Reglerna. Kunden har inte rätt att reproducera, sprida, publicera, offentliggöra eller på annat sätt göra innehållet tillgängligt, såvida inte sådan rätt uttryckligen följer av lag eller Reglerna.
- Kunden har inte rätt att göra ingrepp i innehållet, inklusive struktur, form, grafik, funktionalitet eller andra element i Internetbutiken.
- När Kunden publicerar omdömen som utgör verk enligt upphovsrättslagen (1994) – beviljar Kunden Säljaren en icke-exklusiv, kostnadsfri, tidsmässigt och territoriellt obegränsad licens att använda dessa verk, inklusive rätten att bevilja sublicens, för offentliggörande så att var och en kan få åtkomst när och var som helst (Internet). Licensen omfattar alla kända utnyttjandefält, i synnerhet:
- forskningande och reproduktion med vilken teknik som helst (tryck, reprografi, magnetiskt eller digitalt) inklusive på elektroniska medier, interna och externa nätverk;
- användning av hela eller delar av verket med möjlighet till modifiering för Internetmediets natur – i alla publikationer, inklusive digitala och online, i informationsblad, för reklam och marknadsföring;
- försäljning av original eller exemplar som innehåller verket – införsel på marknaden, utlåning, uthyrning;
- disponering i andra former – offentlig framförning, uppförande, visning, uppspelning och sändning samt återutsändning, inklusive offentliggörande så att alla kan få åtkomst;
- användning av verken i marknadsförings- och reklamsyften.
- Tills dess att Kontot eller omdömet raderas har detta ingen påverkan på licensens giltighet.
§ 11. Försäljning i abonnemangsmodell
- En elektronisk tjänst i form av en Prenumeration kan erbjudas av Säljaren till Kunden.
- Användning av Prenumerationen möjliggör cyklisk leverans av valda Varor med den frekvens Kunden angivit, utan att lägga separata beställningar tills Prenumerationen avslutas. Betalning för Prenumerationen sker endast via Periodiska betalningar och endast med ett Kort.
- Avlänkning (borttagning) av Kort från Prenumerationen avslutar Prenumerationen.
- Transaktioner inom Periodiska betalningar utförs först efter registrering av kortinnehavaren i Operatörens tjänst för att verifiera att Kunden är behörig kortinnehavare. Kunden måste samtycka till återkommande debiteringar när kortet registreras; samtycket lagras av Operatören.
- Kunden skapar Prenumerationen genom att välja detta köpalternativ i det Elektroniska beställningsformuläret. Bekräftelse på Prenumeration skickas omedelbart till Kundens e-post som användes vid första prenumerationsbeställningen.
- Kunden hanterar Prenumerationen via Konto enligt tillgängliga alternativ.
- Prenumerationen löper på obestämd tid.
- Säljaren skickar e-post om skapandet av Prenumerationsbeställningen med uppgifter om innehåll, kvantitet, pris, utförandetidpunkt och datum för planerad debitering av Kortet – senast 3 dagar före debitering.
- Kunden kan avsluta Prenumerationen när som helst. Avslut innebär indraget samtycke till framtida debiteringar. Då skapas ingen ny Prenumerationsbeställning.
a) Avslut sker via ”Avsluta prenumeration” i prenumerationsinställningarna i Kundens Konto.
b) Kunden kan även avsluta via e-post till sklep@andrzejkonopka.pl. - Säljaren kan besluta att sluta erbjuda Prenumerationer.
- Ändringar av Prenumerationen, inklusive prisändringar, sker endast med Kundens uttryckliga samtycke.
- Om ett försök att debitera Kortet misslyckas informeras Kunden via e-post om orsaken (otillräckliga medel, kortet utgånget eller tekniska problem).
- Misslyckad debitering leder till annullering av Prenumerationsbeställningen.
- Prenumerationsbeställningen genomförs endast efter att medel framgångsrikt dragits från Kortet.
§ 12. Slutbestämmelser
- Dessa användarvillkor gäller från 2025.10.10.
- Om någon bestämmelse blir ändrad eller ogiltigförklarad av behörig myndighet eller domstol förblir övriga bestämmelser i kraft och bindande för Säljaren och Kunden.
- Säljaren förbehåller sig rätten att ändra dessa Regler. Avtal ingångna före ikraftträdandet av en uppdaterad version utförs enligt den version som gällde vid avtalets ingående.
- Svensk/Polsk lag? (OBS: enligt dina tidigare instruktioner – i original stod att polsk rätt är tillämplig). Rätten som gäller för tvister enligt dessa Regler är polsk lag. Tvister ska prövas av behörig domstol i Polen. Konsumenten kan även använda sig av alternativa tvistlösningsmetoder enligt UOKiK-information (www.uokik.gov.pl). Dessa förfaranden är frivilliga och kräver båda parters samtycke.
§ 13. Bilaga 1 – Information om ångerrätten
- Ångerrätt enligt nedan tillkommer Konsument och Enskild näringsidkare.
Du har rätt att ångra detta avtal inom 14 dagar utan att ange skäl. Ångerfristen löper ut efter 14 dagar från:
- vid försäljningsavtal – från den dag Du fick varan eller då en tredje part (annan än transportören) Du angivit tog emot varan;
- vid avtal som avser flera varor levererade separat – från den dag Du fick den sista varan;
- vid avtal som avser parti- eller delvis leverans – från den dag Du fick den sista delen;
- vid regelbunden leverans under bestämd period – från dagen då Du fick första varan;
- vid avtal om tjänster eller digitalt innehåll som inte levereras på ett materiellt medium – från avtalets ingångsdag.
- För att utöva ångerrätten måste Du meddela oss: Teresa Konopka "CONTESSA" ZAKŁAD KRAWIECKI, GOLD HOTEL, Ratułów 54 A, 34-407 Ratułów, tel. + 48 660 473 269, sklep@andrzejkonopka.pl om Din avsikt att ångra avtalet genom ett tydligt uttalande (t.ex. brev, fax eller e-post).
- Du kan använda standardångerblanketten men det är inte obligatoriskt.
- Du kan även fylla i den Elektroniska returblanketten på: https://andrzejkonopka.se/returns-open.php. Om Du använder denna metod skickar vi bekräftelse på mottagandet av ångeruttalandet på ett beständigt medium.
- För att hålla tidsfristen räcker det att Du skickar meddelandet före fristens utgång.
- Vid ånger återbetalar vi alla mottagna betalningar inklusive leveranskostnader (utom eventuella extra kostnader för det leveranssätt Du valt om det avviker från det billigaste normala leveranssätt vi erbjuder) utan dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från dagen vi mottog Din ånger. Återbetalning sker med samma betalningsmetod som använts i ursprungstransaktionen om inte Du uttryckligen gått med på annat.
- Om vi inte erbjudit att hämta varan vid ånger ska vi hålla inne återbetalningen tills vi mottagit varan eller tills Du visar bevis på att varan skickats, beroende på vad som inträffar först.
- Returnera varan till: Teresa Konopka "CONTESSA" ZAKŁAD KRAWIECKI, GOLD HOTEL, Ratułów 54 A, 34-407 Ratułów utan dröjsmål, dock senast 14 dagar från dagen då Du meddelade oss om ångret. Fristen anses uppfylld om Du skickat varan innan 14-dagarsfristen löpt ut. Du ansvarar för direkta returkostnader.
- På grund av varans vikt och storlek kan returkostnader vid ånger vara högre än vanlig post. Vid behov av kurirtjänster kan pallfrakt krävas vilket kan vara dyrare än vanlig post.
